بسیاری از مردم به تلویزیون به عنوان یکی از اجزای فرهنگی گذشته نگاه میکنند که با تغییر تمرکز افراد به وعدههای تلفنهای هوشمند و رسانههای اجتماعی، مدتهاست که منسوخ شده است. اما واقعیت این است که ۹۷ درصد از خانوارهای آمریکایی دارای تلویزیون هستند و این وسیله هنوز هم منبع اصلی مصرف رسانهها برای اکثر آمریکاییهاست.
پلتفرمهای محتوای کوتاهمدت مانند تیکتاک رشد قابل توجهی را تجربه کردهاند و بسیاری از نوآوران وب3 در تلاشند تا از تاثیر رهبران نظرات کلیدی (KOLs) در رسانههای اجتماعی برای ارتباط با عموم مردم استفاده کنند. با این حال، پتانسیل تلویزیون در تحریک رشد و پذیرش بلاکچین هنوز به خوبی شکوفا نشده و به طور کلی نادیده گرفته شده است.
نوآوران وب3 معمولاً با مخاطبانی آشنا به فناوری و ارزهای دیجیتال بر روی این شبکههای اجتماعی کوتاهمدت ارتباط برقرار میکنند. اما عدم توانایی تلویزیون در ارائه محتوا، زمینه، ارزش تولید بالا و آموزش به طور همزمان، نشان میدهد که فرمت طولانیمدت تلویزیون و دسترسی گستردهاش، مناسبتر برای آموزش کسانی است که زیاد با بلاکچین، توکنهای غیرقابل تعویض و داراییهای دیجیتال آشنایی ندارند.
الگوی «شark Tank»
بدون اینکه در بحث در مورد آسیبهایی که پلتفرمهای اشتراکگذاری ویدیو به حواس انسانی وارد میکنند، به دام بیفتیم، نمیتوان منافع رسانههای با فرمت طولانی را انکار کرد. برای اینکه ارزهای دیجیتال در طولانیمدت موفق شوند، باید سریعترین راه را به سمت پذیرش عمومی پیدا کنند.
تلویزیون یک الگوی مناسب دارد که میتواند ترکیبی از تولید با ارزش بالا و پوشش واقعی را فراهم کند تا کارآفرینان و پذیرش وب۳ را در یک موقعیت بهتر قرار دهد.
استارتاپهای وب۳ که میخواهند قلبها و ذهنها را به دست آورند و کاربران عادی را جذب کنند، تنها کافی است به موفقیت «شark Tank» نگاه کنند. این برنامه واقعنمای آمریکایی که بر اساس سری بریتانیایی «Dragons’ Den» ساخته شده، پانلی از سرمایهگذاران خطرپذیر را در برابر ایدههای کارآفرینی قرار میدهد و از زمان معرفی خود در سال ۲۰۰۹، امتیازهای بسیار بالایی را برای ABC به ارمغان آورده است.
این برنامه که توسط مارک برنت، تهیهکنندهای که پشت «The Apprentice» است، ساخته شد، در طول ۱۵ سال فعالیت خود، جوایز امی زیادی را کسب کرده و به ۳۴۰ قسمت رسیده و فصل ۱۶ آن را نیز به پایان رسانده است.
گرچه این برنامه به دلیل جنبههای سرگرمی و آموزشیاش معروف است، باید گفت که این سریال به تعلیم مردم آمریکا در مورد چگونگی کارآفرینی و سرمایهگذاری کمک کرده است و این وضعیت قابل تصور است که یک فرمت مشابه میتواند همین کمک را برای بلاکچین انجام دهد.
غرق شدن عمیق
صحبت از فرمتهای طولانی و مناسب بودن آنها برای آموزش، نمیتوانیم از «تجربه جو روگان» یاد نکنیم — که به طرز جالبی همان سالی آغاز به کار کرد که «شark Tank» به روی آنتن آمد. این پادکست به خاطر گفتگوهای عمیقش با مهمانانی از قبیل کمدینها، دانشگاهیان، دانشمندان، سیاستمداران، ورزشکاران و کارآفرینان شناخته شده است و محبوبیت آن باعث شد جو روگان یک قرارداد چندساله با اسپاتیفای به ارزش ۲۵۰ میلیون دلار بربندد.
مانند «شark Tank»، «تجربه جو روگان» ترکیب خوبی از سرگرمی و آموزش را ارایه میدهد، جایی که میزبان با ذهن کنجکاو و شخصیت عادی خود به مصاحبههای بدون سناریو با مهمانانی میپردازد که غالباً از شخصیتهای برجسته در رشته خود هستند، خواه نیل دیگراس تایسون باشد یا ایلان ماسک.
موارد ممکن است به سرعت از پدیدههای هوایی نامشخص (UAP) به تورم مالی منتقل شوند. واقعیت این است که موفقیت پادکست روگان دقیقاً پاسخگوی ادعای کسانی است که میگویند ویدیوهای کوتاه و ویروسی باعث مرگ تلویزیون میشوند. ما هنوز هم میتوانیم ساعتها صرف تماشای دو نفر در یک گفتگوی طولانی کنیم.
اغلب، یک دقت عمیق نیاز است. محتوای کوتاه به شما اجازه نمیدهد که به جرئیات یک موضوع بپردازید. استفاده از تلویزیون با فرمت طولانی برای آموزش تودهها در مورد بلاکچین دارای سابقهای معتبر است.
رسانهی عمده ایتالیا، «Rai Uno» برنامهای یکساعته به نام #Codice ایجاد کرد که با زبان ساده قدرت تکنولوژی بلاکچین را برای صنایع مختلف توضیح میدهد. این برنامه تقریباً به ۱۰ درصد از کل بینندگان دست یافت و عنوان آن برای محبوبترین هشتگها در ایتالیا به صدر رسید.
وسیلهای برای پیامرسانی وب۳
اگر به وب۳ برگردیم، واضح است که مفاهیم پیچیدهای مانند DeFi، GameFi، هویت غیرمتمرکز، خودحفظی و شبکههای زیرساخت فیزیکی غیرمتمرکز (DePIN) لایق توجه بیشتری نسبت به محتوای کوتاهمدت هستند.
توزیع و ارائه محتوا آموزشی از طریق ویدیوهای کوتاه و سریع، جذابیت این تکنولوژی را کاهش میدهد و با یک جلوه ویروسی که نشان میدهد تواناییهای تحولآفرین و جدی آن را پنهان میکند، کم اهمیت میشود.
نهایتاً، کارآفرینان فینتک در خط مقدم حرکت DeFi، رسانههای طولانیمدت مانند تلویزیون را نادیده میگیرند. در حالی که تلویزیون دیگر در مرکز زندگی خانوادگی نیست، اما این «جعبه» هنوز قدرت ویژهای را دارد.
این مقاله برای اهداف اطلاعاتی عمومی نوشته شده و بهعنوان مشاوره حقوقی یا سرمایهگذاری محسوب نمیشود. نظرات، افکار و ایدههای ابراز شده در اینجا تنها متعلق به نویسنده است و لزوماً دیدگاهها و نظرات Cointelegraph را منعکس نمیکند.
نتیجهگیری
استارتاپهای وب۳ که به دنبال جذب کاربران عادی هستند، باید توجه کنند که برای رسیدن به موفقیت، باید فرمتهای طولانی را جدی بگیرند و به فهم بیشتر و آموزش عموم مردم در مورد بلاکچین و قابلیتهای آن پرداخته و از الگوهایی مانند «شفک تانک» استفاده کنند.